fredag 5 augusti 2011

Sommarupplevelser

Okej, det har varit väldigt tyst från mig men det betyder inte att jag inte gjort något :D
Jag har besökt två av Sveriges sevärdheter, och då är de verkligen sevärdheter :D Först var jag på Torpa stenhus! Den enorma stenbyggnaden byggdes runt 1440 och vars ägares släkt har kopplingar till Gustav Vasa! En av döttrarna, Katarina Stenbock, fick gifta sig med Gustav Vasa och blev därmed drottning. Det är även i Torpa stenhus som en av Sveriges mest kända spökhistorier ska ha ägt rum. Man ska tydligen ha murat in av döttrarna som varit på besök i Danmark under pesttider. Man murade in henne och lät henne självdö - på så sätt undgick man att fällas för mord.

Sen var jag, mamma, Jozze, Zita, mormor och morfar och besökte Tjolöholms slott (jag trodde det hette TjolAholms slott innan jag såg skylten, hahaha xD). Det var så otroligt vackert! *___* Det var sjukt kul och spännande att gå runt och kolla i alla rummen! Sen är slottets läge ett av det bästa man kan ha. Hav på baksidan, mystisk skog och småberg på sidorna och långa vidder på framsidan!
Besök slottet and let yourself be amazed! 8D
Morfar och Zita! :D Är otroligt glad att morfar orkade följa med och i alla fall se utsidan av slottet :) Han har redan varit inne på Tjolöholms 20 år tidigare, så han missade inte så mycket ;)


På slottets sida ovanpå en av "broarna"
Tjolöholms baksida

Fanns hur många mystiska stigar som helst runt slottet!

Sen den 28:e juli var jag nere och besökte Skåneland! Tvillingarna Kajsa och Sophia fyllde 19 år så det kunde jag inte missa! Det bjöds på massa godsaker och det snackades massa tjejsnack tillsammans med Panda, Madde och Emma, haha xD Sen blev det även lite Guitar Hero-spelande :)
På slutet var det bara jag som var kvar och då köpte jag och tvillingarna lite godis och såg på filmen "Buitiful" (som var helt klart sevärd. Men det är inte en lycklig film...)

Nästa dag var det meningen att vi skulle hänga på Helsingborgsfestivalen men det blev mest pratande, godisätande och bussåkande xD Men det är kul det med när man har så bra sällskap :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar