torsdag 4 mars 2010

Friterad kyckling


Under ett kort men intensivt tag var jag helt insöad på friterat. Jag ville försöka hitta receptet på den bästa frityrsmeten och det gick sådär :P Första gången jag friterade var det med en smet med ägg i. Den blev lite pannkaksaktig, men smaken var det inget fel på (var till friterad ananas) och de andra gångerna var det andra saker som ställde till det. Men så bestämde jag mig för att skippa alla krångliga recept på frityrsmet och bara gå på det lättaste och logik, och det blev jättebra! :D

Frasig och fluffig frityrsmet:
2 dl mjöl
1,5-2 dl vatten (gäller att få en trögflytande smet)
2 msk bakpulver
1 uppvispad äggvita
kryddor

Blanda först mjöl, bakpulver och kryddor och häll sedan i vattnet. Blanda till en trögflytande smet.
Vispa sedan upp äggvitan (se till så att ingen äggula kommer i eller att bunken ni vispar i verkligen är ren, annars blir det inget fast skum ^^) och rör försiktigt ihop vitan med mjölblandningen till luftig smet.
Jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket stekt kyckling jag hade till den här smeten, men det var en rejäl bit och det blev ändå smet över.
Innan jag friterade kycklingen så stekte jag den för att verkligen vara säkert på att den var klar när man friterat den och för att kolla ifall oljan var tillräckligt varm lade jag i en bit bröd och titta ifall den blev gyllenbrun hyfsat snabbt.

Och till den friterade kycklingen hade jag rätt och slätt ris, soja och currysås <3 Så mumsigt!
Note: Jag har bara provat detta receptet på kyckling och vet inte hur den skulle reagera på mer blöta saker så som banan, men det är kanske värt ett försök fast bara byta ut kryddorna mot vaniljsocker?

Ps. Ni som är intresserade av min tid i Stockholm när jag och min kompis Carro var på Rammsteinkonserten kan gå in på min bdb där jag heter Bistraja :)

2 kommentarer:

  1. Muuums! Gjorde detta idag och det blev jättegott!
    Jag undrar bara, vad hade du för kryddor i? :)
    Detta ska absolut göras fler gånger! :D

    SvaraRadera
  2. Vad kul att kunna vara till hjälp :D
    Jag använde nog bara salt och lite peppar eftersom jag skulle ha currysås till, men man kan nog slänga i det mesta ^___^

    SvaraRadera