lördag 6 mars 2010

Hallon-och citronpaj och jojobantning

Jag är en jojo-bantar (som är värre än Oprah :P ), och det kanske inte är så bra men jag kan verkligen inte slippa undan mitt svart-vitt-tänkande :P Jag kämpade på flitigt och tränade duktigt ända fram tills min födelsedag då det plötsligt blev massa bakande, och sedan ätande av mumsiga rester och inställd träning. Och sen kom jag aldrig riktigt in i den nyttiga livsstilen igen xD Verkligen illa eftersom jag går väldigt lätt upp i vikt. 
I alla fall så efter min Stockholmsresa bestämde jag mig för att nu får jag skärpa till mig (igen). Men jag kan aldrig bara sluta rakt av utan var tvungen att baka något innan den nya regimen börja. Det jag bakade var en hallon-och citronpaj med lite smak av kola :)

Hallon-och citronpaj:

Lemoncurd:
2 ägg
2 dl strösocker
1,5 dl citronsaft
75 g smör
(ev 2 blad gelatin)

Blanda ihop ägg, socker och citronsaft i en tjockbottnadkastrull som du sedan på värmer på spisen.
Hacka smöret och lägg det i citronblandningen. Sjud och rör konstant till det blivit en tjocksmet.
(ev blötlägg gelatinen och lägg de i lemoncurden så att de smälter).
Låt krämen svalna något.

Hallonpaj från Tastline (lätt modifierat):
Pajdeg:
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl farinsocker
2 tsk vaniljsocker
 1/2 tsk bakpulver
 1 krm salt

Fyllning:
ca 250 g hallon
1 dl strösocker/farinsocker
2 tsk potatismjöl

Smält smöret.

Blanda mjöl, farinsocker, vaniljsocker, bakpulver och salt. Tillsätt det smälta smöret och arbeta ihop alltsammans till en deg.
Tryck ut degen en springform eller små portionsformar.
Lägg bären ovanpå degen. Blanda socker och potatismjöl. Strö sockerblandningen över alltsammans.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader, 15-20 minuter. Beräkna 5-10 minuter längre tid om en stor form används.
Låt pajen svalna något.
Häll sedan lemoncurden över hallonen och låt sedan pajen svalna helt så att även lemoncurden stelnar till en gélé ovanpå hallonen :)

Skär upp en bit och njut! :D


Och nu blir det tyvärr ingen bakning förens Carros 18:årsdag :) Bara träning och nyttig mat! (man vill ju se representabel ut nu när det kommer människor man aldrig träffat förut ;) xD )
Men då den dagen kommer ska jag baka cupcakes (vad annars? <3) som min present till henne :D Än så länge vet jag inte vad för smakkombinationer än, men choklad ska iaf vara med ^^


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar