måndag 29 mars 2010

Skapa din egna bloggdesign!

Tjolahopp! Nu kommer jag med ett inlägg :D
Satt mestadels hela dagen framför datorn och pysslade med min egna bloggdesign, så den ni ser uppe nu har jag gjort helt själv! Är faktiskt riktigt stolt! Och jag hade nu tänkt berätta hur man gör sin egna design eftersom jag fick ganska mycket problem själv, speciellt med formatet på designen och sen få upp den.
När jag gjorde den utgick jag från thecutestblogontheblock.com's guide men ändrade måtten eftersom de blev alldeles för korta på sidorna (jag har widescreen).
Här är måtten:
Höjd: 24 cm
Bredd: 44,5 cm
Mittensektion: 20 cm

Jag gjorde min design i Photoshop men jag tror att man kan göra detta i de flesta liknande program :)
Men ja, nu har ni måtten och det är dags att skapa! Mittensektionen ska självklart vara i mitten så ta fram "linjaler" och "extras" för att få linjaler och rutmönster. Det kommer hjälpa dig att placera allt symetriskt.
Sen börjar det jobbiga, men roliga! Sök runt på internet efter saker att dekorera din design med! (se bara upp med copyrightlagar, men det mesta får användas så länge det bara är för privat bruk :) ).
Bra länkar:
http://www.deviantart.com/
http://www.digiscrapdepot.com/
Annars är det bara att söka på google efter fler digitala scrapbooking sidor :)

På deviantart sökte jag bland annat efter lace(spets), ribbon(band), cupcake, texture(textur, i mitt fall vintage texturer) och olika brushes (penslar) med fina mönster (i mitt fall borders). När man ska skapa sin design så måste man ha lite hum om hur den ska se ut, annars blir väldigt svårt att hitta något!

Var noga med att placera alla sakerna på sitt eget lager för annars kan det bli väldigt rörigt. Ha i åtanke att folk har en bar längst ned och längst upp på skärmen som kan komma att dölja sakerna du har längts ned och uppe på din design! Var också försiktig med sakerna du placerar runt mittensektionen, om du placerar något mörkt där och sen har mörk text kan inramningen dölja lite av texten, så var noga med att ha kontrast eller att placera inramningen på behörigt avstånd :)

När du är klar med din design måste du ladda upp den någonstans! Thecutestblogontheblock föreslog photobucket men där går jag emot för där förminskar de din bild om du inte betalar för pro-account, så jag föreslår imageshack. Där kan man pretty much ladda upp hur man vill :D Ha inte förstor upplösning bara för då tar det långtid för andras datorer att ladda din design när de väl kommer in på din blogg!

Så, nu är det bara att följa resten av thecutestblogontheblock's guide med den lilla html-kods delen :D

Har ni problem är det bara att kommentera och jag ska försöka hjälpa er så gott jag kan (för jag är sannerligen inte ett proffs utan bara envis ;) )

2 kommentarer: