måndag 17 augusti 2009

Kladdkakor!


Klockan är nu vid en mer rimlig tid för att sitta vid datorn än mitt i natten :P
I alla fall så hade jag tänkt skriva om kladdkakor! Alla borde vid det här laget veta vad det är för något (om inte, strunta i att bo på jorden, flytta tillbaks till mars) och hur man bakar en. Trots att de flesta kladdkake recepten är nästan identiska blir resultatet annorlunda! Min kladdkaka blir inte samma som min kompis'. Det som mest varierar mellan recepten är förhållandet mellan socker och mjölet. Här nere ser ni min version på receptet ^^

Mitt recept:
3 dl socker
2 ägg
2 dl mjöl
ca 1 dl kakao (jag gillar en stark chokladsmak)
1 tsk bakpulver
ev lite vaniljsocker
100 g smör (1 dl rapsolja eller liknande fungerar lika bra)
och ca 100 -200 g hackad choklad ifall man vill lyxa till det lite ;)

Ugn: 175 tid:ca 18
(detta recept kan även användas till kladdkakemuffins, minska tiden till ca 10 min)

1. Vispa ihop sockret och de två äggen.

2. I en separat bunke blandar du ihop de torra ingredienserna så att du slipper mjölklumpar och att bakpulvret fördelas ordentligt. Häll sedan i mjölblandningen i äggsmeten. Blanda smått.

3. Smält smöret och häll sedan i chokladsmeten och blanda väl (vispa inte)
(hacka chokladen och häll i smeten)

4. Häll/bre ut smeten i en springform som är ca 25 cm i diametern och som är smord och bröad (gör det gärna med kokos, blir jättegott och får köket att dofta härligt!)

5. Ställ in formen i mitten av ugnen och vänta otåligt i ca 18 min. Ha koll på kakan, för det är inte kul ifall den blir torr. Prova i slutet av tiden med en trästicka eller dylikt ifall den är färdig. Stickan ska inte komma ut helt torr, får vara lite klumpar på den, men om det är mycket smet på, vänta lite till. (Tiden kan ändras lite pga ens ugn, så lär känna din ugn).

När den är klar får du vänta lite mer och låta den stabba sig lite (kör in den i frysen eller kylskåpet och förkorta den hemska väntetiden). Ju längre man väntar desto bättre blir konsistensen. Den blir lite som brownie längs kanterna (lite är kokosens förtjänst) och mer kladdig och seg i mitten.

Folk brukar föreslå vispad grädde, men inte jag, jag gillar den bäst plain!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar