tisdag 25 maj 2010

Morotscupcakes


I söndags hade jag mina kompisar Linnéa och Johanna hos mig och hade en liten puppisträff :) Blev massa gosande med puppisarna och deras mamma Ninja ^^ Vi gick även på långpromenad med Ninja i det otroligt fina vädret. Och när vi kom hem igen bakade vi morotscupcakes! Var en otroligt mysig dag :)

Här kommer receptet på morotskaka som jag använde till cupcakesen :) (receptet kommer från Rutiga kokboken, sjunde utgåvan)

Morotscupcakes:
5 dl rivna morötter (ca 2-3 morötter)
100g smält smör
3dl socker
4 st ägg
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Skala och riv morötterna fint.
Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner morötter och det smälta smöret i äggsmeten.
Blanda mjölet med bakpulver, vaniljsocker och kanel. Häll sedan mjölblandningen i smeten.
Häll smeten i formar (räcker till ca 15 cupcakes)
(Om du gör morotskaka häll smeten i en bröad form eller långpanna)
Grädda mitt i ugnen i ca 11 minuter ( ca 15 minuter för långpanna) och låt sen svalna.
Note: jag råkade glömma att knäcka två ägg i smeten, och det gick bra. Så om du inte har 4 ägg kan du göra smeten på 2 ägg :)

Frosting:
400g färskost
100g mjukt smör
4-5 dl florsocker (eller så mycket det behövs till att få en spritsbar frosting)
rivet skal från en citron
ev lite karamellfärg

Blanda det mjuka smöret  med lite florsocker och blanda sedan i färskosten. Tillsätt resten av florsockret och citronskalet, och ev färgen. Blanda i mer florsocker efter behov.
Spritsa ut frostingen och njut! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar