söndag 30 maj 2010

Makroner med lime-lemoncurdfyllnig


Igår kväll bakade jag makroner! Och alla fick fötter (om än lite små, men men)! Dessutom så kunde jag få av de ganska lätt från pappret efteråt och det utan att behöva ha de inne för länge så att de blir bruna och fula. Ja, stora framsteg för mig alltså :) Makroner är sannerligen jättesvåra att göra, men de är så goda och när man lyckas med de blir man så glad! (Fast jag måste skaffa en stor rund tyll, blir väldigt svårt att få alla runda och lika stora annars ...)
Förra gången jag gjorde makroner hade jag lemoncurdfyllning men denna gången hade jag lim-lemoncurdfyllning :) Kanske inte så innovativt men alla citruskrämer är så jäkla goda att jag bara måste göra de! Men jag lovar att jag någon gång ska göra med choklad :)
Men här kommer i alla fall receptet på lime-lemoncurd! :D

Lime-lemoncurd
3 äggulor
1dl limesaft (vet dock ej hur många lime det behövs för jag tog från flaska)
1/2 dl citronsaft
2 dl socker
150 g smör
1 gelatinblad

Blanda äggulor med saften från limen och citronen. Häll sedan i sockret och sätt på plattan på ganska hög värme. När blandningen blivit varm, lägg i smöret och låt det smälta samman. Koka sedan upp krämen tills den blivit tjockare.
Blötlägg gelatinbladet i lite vatten och när det blivit mjukt, krama ur vattnet och låt det smälta i citruskrämen.
Tag bort citruskrämen från värmen och låt den svalna :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar