lördag 6 februari 2010

Tacopaj


Den här tacopajen är hur god som helst! Den är inte svår att göra och jag lovar att alla kommer vilja ta mer än en bit!
Receptet har jag fått från Mungbönorna, fast jag har modifierat det lätt :)

Pajskalet:
100 gram smör
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 krm salt och peppar ev. lite cayennepeppar

Sätt på ugnen på 225 grader.
Smält smöret till pajskalet. Blanda mjölet med bakpulvret och kryddorna för sig. Blanda därefter ihop smör och mjölblandningen i en bunke snabbt. Tryck sedan ut degen i en pajform eller springform.
(Jag gjorde pajerna i springformar för att få höga, snygga kanter och för att kunna göra detta behövs ca 1,5 sats pajdeg).
För grädda pajskalet i 10 min.

Tacofyllningen:
Ca 500 g köttfärs
1 påse tacokryddmix + 1 dl vatten
Fräs ihop detta i en stekpanna och lägg det i pajskalet

Topping:
2 dl creme fraiche
3 msk majonnäs
2 dl riven ost

Blanda ihop och smeta ut röran ovanpå köttfärsen. Grädda pajen sedan i ca 20 minuter.

Till tacopajen serverades grekisk sallad:
1 paket feta ost
Rödlök
Svarta oliver
Tomater, gärna i olika färger och storlekar för lite piff
Gurka
Olika sallader, tex babyspenat och isbergsallad
Grekisk dressing (finns pulver att köpa)

Blanda allt efter eget tycke :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar