lördag 7 november 2009

Halloween recept

Dags för att lägga upp lite recept som jag använt mig av under Halloween :) Det ultimata hade ju varit att lägga upp det innan Halloween, men jag hade själv inte provat alla recepten så det vågade jag inte. Men man kan ju komma ihåg dem till nästa år eller modifiera dem så att de passar till andra tillstälningar.

Kyrkogårdstårtan som jag och mina kompisar gjort:

Den blev lite slarvig för allt blev så stressat den sista halvtimman, men den blev riktigt god! Tårtan är fylld med ett lager hallonmousse och ett lager med mörk chokladkräm. Utan på var det smörkrämer med smak av vitchoklad och mjölkchoklad. Och gravarna var gjorda av marsipan och smält nougat. (den svarta karamellfärgen har jag köpt på Panduro).

Kyrkogårdstårta:
Bottnar: använd ditt favorit sockerkaksrecept och ha det som botten. Jag använde receptet från den Rutiga kokboken och lade till ganska mycket kakao.

Hallonmousse
300g hallon som du passerat (gjort till en kärnfri sås)
3 gelatin blad
1 1/2 dl strösocker
3 vispgrädde

Blötlägg gelatin bladen. Blanda ihop bärsåsen med socker. Värm bärsåsen lätt och lägg sedan i gelatinbladen så att de smälter. Medan såsen svalnar vispa grädden ganska hårt.
Till sist blanda ihop grädden och bärsåsen och ställ in i kylskåpet. (Man kan lägga upp moussen på en botten och låta den stelna där eller sen klicka ut moussen när den stelnat).

Chokladkräm
1 dl socker
1 dl vatten
3 äggulor
150g smör
50-100 g mörk choklad

Koka vatten och socker till en simmig lag, smält i smöret. Låt det svalna och blanda sen i äggulorna. Smält sedan chokladen och blanda i. Låt krämen svalna helt innan du använder den.

Smörkräm
200g smör
ca 4 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker
200g vitchoklad eller mjölkchoklad.

Mikra smöret ganska mycket så att det är riktigt mjukt och blanda sedan i florsocker med en elvisp. Blanda i mer florsocker om det behövs, det ska vara en trög, len massa.

Smält chokladen försiktigt i mikron eller vattenbad (se upp med den vita chokladen, den är extra känslig och bränns lätt). Blanda i den smälta chokladen i smörkrämen och sen är det bara att bre den på tårtan eller spritsa ut den :D


Dessa pumpor är en Halloween:ig touch på Mozartkulor! Färga mandelmassan riktigt orange (färga en liten del av mandelmassan grön till att ha till stjälkar och blad). Hacka nougat i lagom stora fyrkanter och lägg dem sedan i mandelmassan, rulla dem till små bollar och forma dem sedan med hjälp av tandpetare.

Det varierar verkligen hur många pumpor det blir beroende på hur mycket mandelmassa man vill ha runt. Jag vill ha det ganska tunt så att det precis täcker nougaten medan andra vill ha ganska tjockt. Men till en hel rulle mandelmassa skulle jag nog minst köpa fyra paket nougat ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar